KLIKKAA JA KATSO MAKSUTON WEBINAARITALLENNE 4.10.2020 MENNESSÄ!

ROHKEA NAINEN

Etusivu Palvelut Materiaalit Blogi Verkkovalmennus Bettina Ota yhteyttä Uusi ryhmävalmennus alkaa 5.10.2020 Kirjaudu

Älä anna pelon johtaa - Itsensä johtamisen toimintaohjeet

Elämme poikkeuksellista aikaa. Globaali kriisi koskettaa meitä kaikkia. En mene itse asiassa sen syvemmälle, mutta tässä vaiheessa rohkeaa on kohdata nykytila. Totean, että on meidän kaikkien vastuulla tehdä osamme. Ja siihen haluan rohkaista!

Asiaan on suhtauduttava vakavuudella ja seurattava tilannetta. Kuitenkaan paniikkiin tai pelon lietsontaan ei ole aihetta. Sen vaikutukset yhteiskuntaamme voivat olla vielä suuremmat kuin leviävän tartuntataudin. Siksi tein itsensäjohtamisen toimintaohjeet.

Epävarmuus on omiaan nostamaan pelon tunteen. Herää lukemattomia kysymyksiä: "Mitä nyt?" ja "Entä jos..?". Sanon alkuun, että kaikki tunteet ovat ok. On täysin ymmärrettävää, että tilanne saattaa huolestuttaa tai tulevaisuuden näkymät pelottaa.

1. Erota tunteet ja faktat toisistaan

Tunnista, mitä tunteita itsessäsi herää. Peruuntuneet suunnitelmat voivat aiheuttaa pettymystä ja taloudelliset menetykset huolta. Ota aikaa tunteiden käsittelyyn ennen kuin toimit. Älä toimi vahvasta tunteesta käsin! Anna tunteiden tulla ja koe ne, vaikka ne olisivat miten kivuliaita tahansa. Sanoita tunteita puhumalla ihmiselle, joka voi tukea sinua, tai jäsennä tunteitasi kirjoittamalla. Tunteet saattavat myös aiheuttaa kehollisia reaktioita ja voit hyvin kokeilla tunteiden purkamista kehostasi esimerkiksi ravistelemalla tai kävelemällä luonnossa. Pelon tunteeseen paras lääke on hengittäminen tietoisesti syvään pitkään ja rauhallisesti.

2. Tunnista, mihin voit itse vaikuttaa

Vähennät pelon tunnetta, kun tiedostat, mihin asioihin voit edelleen itse vaikuttaa. On asioita, joihin:

  • Voit vaikuttaa ja joista voit päättää
  • Voit vaikuttaa, mutta et voi päättää
  • Et voi vaikuttaa etkä voi päättää.

Esimerkiksi sairastumisen riskiin voit vaikuttaa noudattamalla viranomaisten suosituksia huolehtimalla käsihygieniasta ja välttämällä ylimääräistä kontaktia muiden ihmisten kanssa, mutta se ei ole asia, josta voit päättää.

3. Johda itseäsi

Valitse ottaa vastuu omasta sisäisestä maailmastasi. Se, mitä ajattelet ja tunnet eli miltä sisäisessä maailmassasi näyttää, on aina sinun käsissäsi. Voit valita asenteesi. Voit ottaa vastuun itsestäsi ja päättää toimia hyvästä sisäisestä tilasta käsin. Esimerkiksi on vastuullista seurata virallista tiedotusta muuttuvassa tilanteessa, mutta kohu-uutisoinnin lukeminen saattaa vaikuttaa negatiivisesti sisäiseen tilaasi. Pidä huolta itsestäsi ja lopeta turha murehtiminen.

4. Ota vastuu vaikuttavuudestasi

Tee oma osasi noudattamalla annettuja suosituksia ja ajattele yhteistä hyvää, vaikka oma terveytesi tai taloutesi ei olisikaan vaarassa. Älä lietso pelkoa somessa tai keskusteluissa muiden ihmisten kanssa. Varmista faktat äläkä perusta mielipiteitäsi tai jakamaasi sisältöä epäluotettaviin lähteisiin. Luotettavia lähteitä ovat ainakin THL ja Valtioneuvosto.

5. Tee se minkä voit

Ehkä sinun on mahdollista siirtyä täysin etätöihin - tee se. Ehkä olet yksi heistä, joiden rooli yhteiskunnan pyörittämisessä on keskeistä ja hoidat edelleen työsi poikkeavasta tilanteesta huolimatta - tee se. Pidä huolta käsihygieniastasi, älä tapaa vanhuksia tai sairaita, ellei se ole täysin välttämätöntä, minimoi muutkin ihmiskontaktit, vältä matkustamista sekä noudata karanteeniin ja hoitoon ohjautumiseen liittyviä ohjeistuksia. Vähennät pelkoa, kun lisäät toimintakykyäsi tunnistamalla konkreettiset asiat, joihin voit vaikuttaa.

6. Hyväksy se mikä on

Tilanteeseen liittyy paljon sellaista, joka ei ole sinun tai minun käsissä. Hyväksy nykytilanne ja se, ettet voi vaikuttaa kaikkeen. Anna aikaa ja luota, että asiat järjestyvät. Elämässä on aina ennustamattomuutta ja epävarmuutta. Hyväksy se.

7. Keskity näkemään hyvä

Oli tilanne kuinka poikkeuksellinen tahansa, voit aina keskittyä näkemään hyvän. Ehkä sinulla on nyt aikaa lukea kirjahyllyyn jäänyt kirja? Ehkä sinulla on aikaa rauhoittua ja pysähtyä itsesi äärelle? Ehkä voit keskittyä tukemaan kehollista hyvinvointia ravitsemuksella? Ehkä ehdit tehdä pitkän kävelylenkin luonnossa? Suuntaamalla huomiosi nykyhetkeen, voit löytää läsnäolosta rauhaa.

8. Ajattele kokonaiskuvaa

Muista, että mikään tilanne ei ole pysyvä. Ei myöskään tämä. Aiemmista pandemioista on selvitty. Niin seviämme myös tästä. Tilanne on ohimenevä. Ennusteiden mukaan tilanne pahenee vielä ennen kuin se paranee. Muista isompi kuva ja ylläpidä toivoa. Toivo lisää toimintakykyä.

 

Viestini on: Älä anna pelon johtaa itseäsi äläkä käytä pelkoa johtaaksesi muita. Me olemme tässä tilanteessa yhdessä. Tämä koskettaa jokaista. Tässä ajassa ja hetkessä toivon ennen kaikkea rohkeutta päästää irti pelosta ja kääntyä toistemme puoleen, vaikka emme voi fyysisesti toisiamme kohdata samalla tavoin kuin aiemmin. Me tarvitsemme enemmän yhteistyötä kuin ennen. Rohkaisen sinua kohtaamaan pelkosi ja toimimaan sydän avoimena!

Haluatko kasvaa rohkeaksi naiseksi ja elää täyttä elämää?

Liity Rohkeisiin naisiin, niin saat maksuttoman Rohkeuden sanoman viikottain sähköpostiisi. Autan sinua eteenpäin rohkeamman elämän matkalla!

Liity Rohkeisiin naisiin
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.